Søk i denne bloggen

mandag 24. desember 2012

Beretninger fra en hellig morgenstund

http://pinterest.com/pin/110619734567149266/



Klokkene ringer inn første del av jula, mens folk rundt meg prater og venter på at gudstjenesta skal begynne. 





'I spaning skal vi samles' begynner ei kvinne ved alteret. Eg sitt oppe og har dermed utsikt til parkeringsplassen, lysekronene i taket, og preikestolen. Litt av gravene kan også skimtes, som forsiktige påminnere om vi ikkje kjem til å sitte og sjå ut slik som no, for alltid. 
Eg sit i kirka, og rundt meg lukter det jul



Kirka ringer julen inn
Eg vakna tidlig, også idag. Det var stille i huset, og eg lista meg utpå badet for å ikkje forstyrre dei fortsatt sovende familiemedlemmene mine. Sidan eg morningen før til alles forferdelse hadde åte frokost før resten av flokken strekte sine søvnige lemmer. Sidan klokka berre var åtte, og min ganske høge lillebror låg panneflat og okkuperte stova,  benytta eg den stille morgentimen til å oversette ei side av mi italienske barnebok. Eg fikk sånn nokolunde tak i hovedinnholdet takka vere Google translate, som også denne gangen var meir tilpassa ordrett oversettelse enn sammenhengens magi. 

Etter en lærerik start på dagen, dusja eg vekk nattas drømmer og djupe søvn mens eg blei omhylla av varme og ro. Etter at dei varme dråpene hadde kjølna og blitt overført til handkleet sine tørste fingrer, brukte eg et par velduftande minutter på mitt kjødelige lekam, før en ubrukt rød kjole endelig fikk vise seg fram.

Resten av morgenen gikk med til tom Egeland si bok og til tradisjonen tro: Askepott. Eg fikk også endelig mat i magen, som var nødvendig for at murringa og den begynne de kvalmen skulle kapitulere. Med kakao, te og kaffi var morningen fullkommen. 

Det er jul igjen. 

Translate

La vita è bella

About me: