Søk i denne bloggen

mandag 9. juni 2014

Hoppet av karrièrekarusellen for å ta seg av sønnen



Slike historier liker eg å lese. Slike menn burde få medalje, men bra dei i alle fall får litt heder for at dei velger å ta tak i det som er nødvendig!
.............................................................

  • Ole Ugland Jacobsen (17) har fått tilbake livsgnisten etter at han begynte med trening og fikk hjelp av faren Geir Ugland Jacobsen til å gå ned i vekt. Faren gikk ned i stilling i en periode for å hjelpe sønnen. 
    FOTO: Ørn E. Borgen

Hoppet av karrièrekarusellen for å ta seg av sønnen

Han veide 103 kilo som 13-åring, hadde få venner, måtte tas ut av fag i skolen og brukte store deler av døgnet på dataspilling. Da tok faren grep.
- Dette er den beste investeringen jeg har gjort, sier Geir Ugland Jacobsen om den tiden han har tilbrakt med sønnen Ole (17) som slet og trengte ekstra tett oppfølging i en vanskelig periode av livet.
Faren Geir er siviløkonom og hadde jobbet som toppleder og investor i flere år da han for fire år siden valgte å gå mot strømmen ved å gå ned i stilling for å hjelpe sønnen Ole tilbake på rett kjøl.
At menn jobber deltid er nemlig ikke så vanlig, ifølge tall fra SSB.Aftenposten skrev forrige uke om hvor mange kvinner og menn som jobber deltid, at svært mange kvinner velger deltid på Sørlandet. På landsbasis er det tre ganger så mange kvinner som menn som jobber deltid. Samtidig viser tall fra tidsbruksundersøkelsen at fedre tilbringer stadig mer tid med små barn (Se fakta).
- Det jeg har tapt inntektsmessig ved å gå ned i stilling og selge meg ut av firmaet jeg hadde startet, er bare en bagatell sammenlignet med den gevinsten både Ole og jeg har nå som han har det så mye bedre, sier Geir Ugland Jacobsen.

Ble mobbet

I flere år hadde sønnen som var minstemann i en søskenflokk på fire slitt. Han var innesluttet, hadde få venner, tilbrakte store deler av døgnet foran PC-en med cola og potetgull og var kraftig overvektig.
Ole Ugland Jacobsen da han var 8 år. Jeg hadde ikke så mange venner og var mye lei meg, forteller han i dag om perioden før han fikk hjelp til å begynne å leve et mer aktivt liv.

Ole Ugland Jacobsen da han var 8 år. - Jeg hadde ikke så mange venner og var mye lei meg, forteller han i dag om perioden før han fikk hjelp til å begynne å leve et mer aktivt liv.
FOTO: Fotobestilling AP
- Jeg ble mobbet på skolen og hadde nesten ikke venner. Jeg var mye lei meg og jeg turte ikke snakke med noen om det, forteller Ole Ugland Jacobsen som er 17 år i dag.
Problemene toppet seg da moren og faren skilte seg, og sønnen tilbrakte enda mer tid alene på gutterommet.
- Vi var i full jobb begge to og sto i en skilsmissesituasjon som gjorde det ekstra vanskelig. Ole falt helt utenfor, og samtidig som jeg syntes veldig synd på ham føltes det ikke så lett å vite hvordan jeg skulle få tid til å gjøre noe med det, forteller faren Geir.

- Når barna ikke har det bra

Det var da han valgte å sette inn full innsats på sønnen og tre ut av jobben sin som medeier i et båtfirma.
- Jeg har gjort karrière og vært mye borte fra familien gjennom alle de fire barnas oppvekst. Så det var nok helt på tide at jeg satt av tid til å hjelpe Ole i en kritisk periode av livet hans. Når barna ikke har det bra har ikke foreldrene det bra heller, uansett hvor mye man tjener, sier Geir.
Han begynte med å hjelpe sønnen opp om morgenen og satte regler for hvor mye spilletid han fikk. Samtidig fikk han og ekskona søkt ham over til en skole hvor han fikk tettere oppfølging i fagene.
- I tillegg begynte jeg å spise alle måltider sammen med Ole. Vi laget frokost og middag sammen og satt oss inn i hva som var sunt for ham, og hva som ikke var det. Samtidig fikk jeg motivert ham til å begynne med en idrett, kickboksing.

Kiloene raste av

Ole var ikke særlig begeistret for farens regime med det første, men sakte, men sikkert merket han at kiloene raste av ham, og han følte seg  kvikkere og mer til stede på skolen.
- Før sov jeg ganske lite fordi jeg satt mye og spilte om nettene. Pappa fulgte med på at jeg la meg tidligere om kvelden, og dessuten var det enklere å legge seg når jeg hadde vært ute og trent, forteller Ole.

Ole da han var 10 år i Spania med familien. Her veide han over 100 kilo.
I dag er han 17 år, har vunnet flere sølv og bronse i Norgescupen i kickboksing, og har fått skoleresultatene betydelig opp.
- Jeg har 4,6 i snitt nå, og i noen fag har jeg faktisk 6. På under et år gikk jeg ned 30 kilo. Jeg er egentlig veldig stolt av det jeg har fått til, og jeg hadde ikke klart det om det ikke var for at pappa var så ivrig og hadde bestemt seg for at dette skulle vi få til sammen, sier Ole.

Det var verdt det

Faren Geir er tilbake i full jobb, og er ikke i tvil om at de to årene han jobbet redusert var verdt det.
- Jeg mistet noen oppdrag og tjente betydelig mindre, men jeg har skjønt at man egentlig ikke trenger så veldig mye penger så lenge man vet at barna har det bra.
- Det er flott at fedre tar ansvar når barna deres sliter. Fedre har stor betydning i barnas liv, sier professor i psykologi ved Universitetet i Bergen, Frode Thuen.
Han er glad for å høre historien til Geir og Ole Ugland Jacobsen, og håper det kan inspirere flere fedre til å se hvor viktige de er for barna sine.

Kickboksingen hjalp Ole ut av den passive livsstilen. I dag trener han flere ganger i uken og deltar også i konkurranser.
FOTO: Ørn E. Borgen
- Forskning viser at tid med familien er veldig viktig for barn og spesielt ungdommers psykiske utvikling. At man er mye sammen og er noe av det aller beste man kan gi barna sine, sier Thuen.

Flest kvinner jobber redusert

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at det er langt færre menn enn kvinner som jobber redusert. Mens 34,5 prosent av kvinnene gjør det er det kun 13,7 prosent av mennene som gjør det samme.
- Nettopp derfor er denne historien så fin. Det er ikke så ofte at det er fedrene som går ned i stilling når det er utfordringer hjemme, sier Thuen.
Han forteller at kontakten med far ser ut til å være en av de viktigste faktorene for om barn klarer seg godt gjennom foreldres skilsmisse.
Thuen understreker at man ikke nødvendigvis må gå ned i stilling for å være til stede for barna sine.
- Samtidig er det nok slik at når situasjonen er alvorlig må ofte virkemidlene også være drastiske. Noen ganger kan redusert arbeidstid være den eneste riktige måten å gjøre det på, sier han.

Translate

La vita è bella

About me: