Søk i denne bloggen

fredag 26. desember 2014

Styggen på ryggen


10717698_10152723012417534_646036453_n

«Styggen på ryggen»

Du blir det du sier til deg selv.


Opp eller ned

At du blir hva du spiser, er et etablert begrep. Mindre kjent, minst like viktig, er at du også blir det du sier til deg selv. For samme hvordan vi vrir eller vrenger på det; alle snakker med seg selv. Og forskjellen på en god eller dårlig samtale med deg selv, er forskjellen på en konge eller ræva dag.

Evnen til å snakke med oss selv er vår saligste velsignelse, og vår egen verste forbannelse. Samtidig, i bunn og grunn er det enkelt: Enten snakker du deg selv opp, eller så snakker du deg selv ned.


Den norske rapartisten OnklP er i disse dager ute med en fantastisk ny singel «Styggen på ryggen», hvor han tar et oppgjør med sin egen selvsnakk:

«Føles som jeg er i helvete.

Styggen på ryggen har blitt en av mine nærmeste.

På skulderen min og minner meg på.

Hvor jævla skeis det here livet mitt går.

Er det rart jeg er redd?

Når styggen på ryggen er han jeg prater med mest?

Oppå skulder’n min og sier at jeg kommer ingen vei her i livet.»


Men hva gjør du når «Styggen på ryggen» er han du prater med mest, og alle dager starter «i et badekar av svette» som OnklP synger?

Fosterstilling på gulvet

Selv har jeg pratet mye med «Styggen på ryggen». I følge han er det ikke måte på hvor ubrukelig jeg er, og hvor dugelige alle andre er. «Styggen på ryggen» rakker ned på alt fra hvordan jeg ser ut, til hvordan andre oppfatter meg. «Styggen på ryggen» er han som får meg til å ligge våken om natten og føle på tomheten, får meg til å føle meg ukomfortabel ute blant folk, og grunnen til at jeg innimellom ligger i fosterstilling på gulvet.
Men, jeg søker og finner trøst, ikke bare i OnklP, men også hos alle andre som er villige til å by på hvor skjørt det er å være et menneske. Van Gogh sa:

«Hvis du hører en stemme som sier: Du er ingen maler. For guds skyld, mal videre, og stemmen vil stilne.»


Vi mennesker er mer like enn ulike, men vi liker fortsatt ikke å eksponere våre svake sider. Men «Styggen på ryggen» bor i oss alle.
Kun ved å vise de svake sidene våres, er det mulig å sparke «Styggen på ryggen», i balla!

Matros Kai Jacobsen

FØLG BLOGGEN PÅ FACEBOOK

(om du ønsker å bli med i den beste heiagjengen i hele Norge)



Translate

La vita è bella

About me: